Často kladené dotazy

1.Co je to agregace?

Agregace je sdílení přenosového pásma (rychlosti připojení) skupinou uživatelů. Maximální agregace v naší síti je 1:10, ve většině případů však není díky vysoké propustnosti naší sítě uplatňována.

Pokud testujete rychlost připojení k internetu, je třeba brát agregaci v potaz.

2.Co je to IP adresa a jak ji zjistím?

IP adresa je jednoznačná identifikace konkrétního zařízení (typicky počítače) v prostředí Internetu. Udává se ve tvaru yyy.yyy.yyy.yyy, kde yyy je číslo v rozsahu 0 až 255. Může vypadat například takto: 10.34.123.115. Vaši IPadresu můžete zjistit například zde.

3.Co je to MAC adresa a jak ji zjistím?

MAC adresa je unikátní číslo, kterým se vyznačuje každý síťový adaptér od výrobce. MAC adresa je dvanáctimístné označení a skládá se z čísel (0-9) a písmen (A-F). Nejčastěji bývá zapsána ve tvaru xx:xx:xx:xx:xx:xx, např. 00:4F:2B:C8:3F:25. Za běžných okolností se tato adresa nedá v operačním systému změnit - je pevně daná výrobcem. Při výměně síťového adaptéru, případně při výměně celého počítače nebo jen základní desky počítače dojde ke změně vaší MAC.

4.Co je to veřejná IP adresa a jak ji získám?

Veřejná IP adresa umožňuje dostupnost vašeho počítače z celé sítě Internet. Nevýhodou je však větší riziko přímého útoku, takže se doporučuje chránit počítač pomocí brány firewall nebo síťovými prvky, které mají implementovány ochranné prvky včetně brány Firewall a pokrývají celou místní síť připojenou k Internetu.

Veřejnou IP adresu můžete zjistit na vyžádání na tel 491 040 040 
Cena veřejné IP adresy (NAT1:1) je stanovena na 50,- Kč bez DPH / měsíc  

Z důvodu bezpečnosti je však vhodné zpřístupnit pouze porty služeb dostupných z internetu, není pak třeba celé IP adresy.
Směrování portů je cenově zvýhodněno. 1 port ... 10,- Kč bez DPH/měsíc.

5.Jak dlouho můžu být na internetu a kolik můžu stáhnout dat?

Neuplatňujeme žádné limity. Na internetu můžete být 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce a stáhnout, kolik dat chcete, aniž byste platili cokoli navíc.

6.Jaké jsou adresy Vašich poštovních serverů?

1. Server příchozí pošty (POP3/POP3S): pop3.spcom.cz
2. Server příchozí pošty (IMAP/IMAPS): imap.spcom.cz
3. Server odchozí pošty (SMTP): smtp.bleskovy.net

Servery nevyžadují přihlášení (autorizaci), jste identifikovány na základě vaší IP.

7.Jaký je rozdíl mezi Mbps (Mb/s) a MBps (MB/s)?

1B (jeden bajt) = 8b (osm bitů)  

Zaběhnutým systémem zobrazování rychlostí připojení k internetu jsou megabity za sekundu (Mbps). Pokud ale stahujete soubor, obvykle se zobrazuje rychlost v bajtech (B) a jejich násobcích (kilobajtech – KB, megabajtech – MB).  

Příklad – stahujete-li 1024 kB za sekundu: 1024 KB/s (kilobajty/s) krát 8 b (bitů) = 8196 Kb (kilobitů) děleno 1024 = 8 Mbps (megabitů).

8.Je možné využívat internet na více PC zároveň?

Připojit více počítačů k naší síti je samozřejmě možné. Je k tomu potřeba dokoupit tzv. router, v případě bezdrátového přístupu WIFI router. Ten umožní provoz více počítačů. Námi dodané Routery mají záruku 3 roky a jejich případný servis je pro naše zákazníky bezplatný! Router si můžete objednat stačí kontaktovat naše zákaznické centrum na tel.: 491 040 040

9.Kde si můžu internet objednat?

Internet si můžete objednat prostřednictvím našeho webového formuláře, případně telefonicky či osobně na adrese Blažíčkovo náměstí 457, Hradec Králové.

10.Mám pomalý internet. Co mám dělat?

Abychom měli jistotu, že je problém opravdu v rychlosti připojení, je třeba nejprve provést měření rychlosti připojení. Než test spustíte, ujistěte se, že jste dodrželi tyto zásady:  

1. Všechna zařízení, která mohou měření negativně ovlivnit, jsou vypnuta. Vypněte tedy set-top box pro příjem služby IPTv TELEVIZE, pokud ho máte, a všechna ostatní síťová zařízení připojená do Vaší domácí sítě.

2. Na počítači, na kterém je přenosová rychlost měřena, musíte ukončit všechny aplikace, které používají připojení do Internetu, např. poštovního klienta, ICQ nebo Skype.

3. Vypnout je třeba i aplikace zatěžující a zpomalující operační systém počítače, např. antivirovou ochranu nebo aktivní aktualizace operačního systému.  

4. Pokud přenosovou rychlost měříte na počítači zapojeném k jinému zařízení ve Vaší domácí síti, nemusíte dosáhnout garantované rychlosti. Měření přenosové rychlosti tedy nemá smysl provádět na počítači, který je připojen k routeru (kabelem či bezdrátově přes Wi-fi).Zařízení, na kterém rychlost měříte, musí být zapojeno přímo.  

Nyní proveďte měření rychlosti na serveru Speedtest.net a výsledek porovnejte s Vámi objednanou rychlostí, případně jej zašlete na podpora@spcom.cz.

V případě vysokých rychlostí lze stanovených hodnot dosáhnout pouze v případě, že je celá trasa mezi Vaším počítačem a serverem v Internetu propustná na danou rychlost. Naše síť takovou propustnost ve většině případů má, ovšem dále v Internetu ji nelze z principu garantovat.

Při měření rychlosti je rovněž nutné zohlednit možnou agregaci v době špiček (např. mezi 17:00 a 22:00).

11.Mohu k připojení k internetu využít svůj stávající router?

Svůj router použít můžete, dokonce Vám ho při zavedení intenetu technik bezplatně nastaví! Nicméně routery v naší nabídce pečlivě testujeme a optimalizujeme pro provoz v naší síti a proto doporučujeme router dodaný a nastavený naším technikem. U neznámých routerů nemůžeme zaručit, že váš router bude s naší sítí plně kompatibilní. Také možnosti technické podpory jsou z naší strany omezené.

12.Potřebuji k připojení k internetu modem či jiné zařízení?

V případě metalických rozvodů v bytových domech stačí zapojit kabel a využívat našich služeb.

Pokud chcete internet využívat na více počítačích zároveň, je potřeba si pořídit (wi-fi) router. Wi-fi router značky Netis si můžete zakoupit přímo od nás, a to prostřednictvím našeho zákaznického centra.

Pro připojení k bezdrátové síti budete potřebovat anténu.

13.Vůbec mi nefunguje internet. Co mám dělat?

1. Zkontrolujte jestli je v PC připojen kabel (možná kontrola přes LED diodu)
2. Restartujte (vypněte/zapněte z el. zásuvky) modem/router
3. Restartujte své PC
4. Pokud není problém vyřešen, kontaktujte prosím helpdesk na tel. 491 040 040

14.Zvládnu instalaci internetu sám?

Bohužel, instalaci internetu musí provést náš servisní technik. Termín aktivace si s Vámi dohodneme na tel.: 491 040 040. Připojení lze zřídit do 24 hodin od objednání!
Tel.: 491 040 040
Mapa pokrytí